2.2.1 Onderwijs
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- - collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- - actuele bestuurlijke actiepunten;
- - actuele beleidsontwikkelingen en
- - kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
College Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2021? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Versterken positie (V)MBO in Amstelveen | 1.1 Stimuleren van de samenwerking van de scholen om het (V)MBO te versterken. | Uitvoering | 1e helft |
2. Het onderwijs voorbereiden op de groeiende stad | 2.1 In gesprek met de schoolbesturen de huisvestingsbehoefte onderzoeken voor de (middel) lange termijn. | Raad | 2e helft |
3. Versterken van de aansluiting zorgonderwijs. | 3.1 Blijvend investeren in de leernetwerken van Scoolmaatschappelijk werk, Jeugdhulp, zorg op school en passend onderwijs. | Uitvoering | 1e helft |
3.2 Uitvoeren regionale aanpak Thuiszitters. | Uitvoering | ||
4. Ontwikkelen veelzijdige aanpak voor toenemende internationalisering. | 4.1 Uitvoering geven aan notitie integraal taalbeleid. | Uitvoering | 1e helft |
4.2 Opstellen aanpak anderstalige kleuters. | College | 1e helft | |
5. Het bereik en de toegang tot een voorschoolse voorziening voor peuters vergroten. | 5.1 Evaluatie wettelijke urenuitbreiding voor- en Vroegschoolse educatie. | Uitvoering | 1e helft |
5.2 Invoeren monitor Voor- en Vroegschoolse Educatie. | College | 1e helft |
Actuele beleidsontwikkelingen
Actuele beleidsontwikkelingen
Het verder ontwikkelen van de Integrale Kind Centra (IKC): De samenwerking tussen het onderwijs en kinderopvang loopt stroef, terwijl een goede samenwerking een voorwaarde is voor een goed functionerend IKC. We investeren in deze samenwerking en zullen ook in de gebruiksovereenkomsten hier aandacht aan besteden.
De maatregelen die in het onderwijs zijn genomen om de Panta Rhei te versterken, zoals de verbeterde samenwerking met de andere scholen en een makkelijkere doorstroom, hebben nog onvoldoende resultaat gehad. In 2021 worden de gesprekken met het onderwijs geïntensiveerd om tot een sterk Vmbo in Amstelveen te komen.
Het lerarentekort zal de komende jaren alleen nog maar groeien. Met het onderwijs kijken we naar wat mogelijk en nodig is. Een aantal oplossingen, die gedurende de corona crisis zijn ontstaan, biedt wellicht mogelijkheden.
Kengetallen
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
Basisscholen | 1 | 21 | 21 | 21 | 20 |
Leerlingen basisonderwijs | 9 | 6.686 | 6.839 | 6.908 | 7.323 |
Leerlingen met leerlinggewicht basisonderwijs | 9 | 156 | 168 | 187 | |
Leerlingen voortgezet onderwijs | 9 | 5.862 | 5.940 | 5.888 | 5.750 |
Aantal kinderen dat gebruik maakt van de taalklas | 1 | 61 | 104 | 95 | 44 |
Aantal kinderen dat gebruik maakt van de internationale schakelklas (ISK) | 1 | 28 | 43 | 43 | 45 |
Deelnemers volwasseneneducatie | 1 | 89 | 125 | 227 | 170 |
Afname lesmaterialen NME door basisscholen | 1 | 105 | 81 | 89 | 99 |
Bezoekers Elsenhove | 1 | 100.000 | 96.600 | 94.000 | 96.365 |
Deelnemers schooltuinwerk | 1 | 677 | 630 | 640 | 583 |
Ingeschreven baissschoolleerlingen zelfdoelessen en projecten | 1 | 7.252 | 7.420 | 7.735 | 8.491 |