2.3.1 Economie, toerisme en recreatie
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- - collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- - actuele bestuurlijke actiepunten;
- - actuele beleidsontwikkelingen en
- - kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
College Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2021? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Stimuleren van een breder en veerkrachtiger MKB | 1.1 Doorontwikkeling dienstverlening aan ondernemers en bedrijven via alle kanalen (Ondernemersloket, accountmanagement, website, KCC) | Uitvoering | |
1.2 2. Uitvoeren EZ agenda (geactualiseerd 2020) & duurzaamheidsprogramma | Uitvoering | ||
2. Bevorderen van samenwerking van lokale ondernemers. | 2.1 Het ondersteunen van lokale bedrijfsinvesteringszones en het stimuleren van nieuwe zones | Uitvoering | |
3. Herkenbaar maken van Amstelveen voor bezoekers en de regio. | 3.1 Doorontwikkeling van stadspromotie op basis van het promotieplan 2020, rekening houdend met de corona maatregelen | Uitvoering | |
3.2 Doorontwikkeling Beleef / Visit Amstelveen, met o.a. een culturele uitagenda | Uitvoering | ||
4. Aantrekken van internationaal en regionaal toerisme naar Amstelveen. | 4.1 Uitvoeren Toerisme en Recreatie promotie- en uitvoeringsprogramma | Uitvoering | |
4.2 Middels onderhoud en doorontwikkeling Beleef / Visit Amstelveen | Uitvoering | ||
5. Verlevendiging van het Oude Dorp in samenwerking met de facelift (programma 5). | 5.1 Gebiedsvisie ter vaststelling naar de raad | Raad | 1e helft |
5.2 Stimuleren bedrijvigheid in en rondom het Oude Dorp | Uitvoering | ||
6. Digitale bereikbaarheid verbeteren | 6.1 Uitvoering glasvezel buitengebied Amstelveen | Uitvoering | |
6.2 Uitvoering glasvezel kerngebied Amstelveen | Uitvoering |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actiepunt | Type | Planning |
---|---|---|
1. Opstellen Datacenterbeleid | Raad | 2e kwartaal |
2. Actualiseren horecabeleid | Raad | 1e helft |
3. Kantorenleegstand in beeld en gedetailleerde transformatieopgave | 1e helft |
Actuele beleidsontwikkelingen
Actuele beleidsontwikkelingen
De coronacrisis heeft de nodige impact op de lokale economie. De tijden van onstuimige groei van de regio Amsterdam zijn daarmee plotseling tijdelijk tot stilstand gekomen. Deze nieuwe werkelijkheid betekent echter ook een moment waarop grootschalig wordt nagedacht over andere manieren van bedrijfsvoering, businessmodellen en het ketendenken. Ook in Amstelveen zijn de effecten van de ‘intelligente lockdown’ en de contactbeperkingen gevoeld. In 2020 is aan de hand van scenario's de impact op de Amstelveense economie uitgevoerd en daarbij is gefocust op de effecten op prominente sectoren voor Amstelveen, zoals de dienstensector, evenals de effecten op de arbeidsmarkt. Een herijkte uitvoeringsagenda Economie in 2020 is leidraad voor de activiteiten in 2021.
Bedrijventerreinen en kantorenlocaties
Voldoende en kwalitatief passend, toekomstbestendig aanbod van bedrijventerreinen en kantoorlocaties levert een belangrijke bijdrage aan de werkgelegenheid binnen Amstelveen en daarmee ook aan een ‘stad in balans’. De beleidslijnen uit de strategie werklocaties die in 2019 zijn vastgesteld worden doorvertaald in concrete projecten zoals Transformatie Legmeer, Bedrijventerrein Amstelveen Zuid (BTAZ) en dienen als inbreng in overkoepelende dossiers als ‘Groei van Amstelveen’ en het ‘Ruimtelijk Ontwikkel Perspectief’ Amstelveen.
Het belang van ‘Nieuwe’ economische opgaven’ (datacenters, energietransitie, circulaire economie, stadsdistributie en de verduurzaming van bedrijventerreinen en kantoorlocaties) neemt de komende jaren toe. In Amstelveen constateren we bijvoorbeeld dat datacenters op zoek zijn naar vestigingsmogelijkheden en is de spanning tussen de sterk groeiende vraag naar ruimte en netcapaciteit voor datacenters en het beperkt beschikbare aanbod aanwezig. Het nieuwe bedrijventerrein Amstelveen Zuid (BTAZ) is duidelijk in beeld als vestigingslocatie. Voor het te ontwikkelen bedrijventerrein Amstelveen Zuid moet nog een bestemmingsplan gemaakt worden en kunnen datacenters uitgesloten worden. Voor bestaande bedrijventerreinen is dat anders. Op basis van de huidige bestemmingsplannen en staat van bedrijfsactiviteiten kunnen datacenters mogelijk niet geweigerd worden wanneer er een aanvraag voor een omgevingsvergunning wordt aangevraagd. Om inbreng te hebben op een besluit is het een mogelijkheid om een voorbereidingsbesluit te nemen en een paraplu bestemmingsplan datacenters op te stellen.
Verstedelijkingsstrategie
Rijk en regio ontwikkelen voor de MRA een gezamenlijke verstedelijkingsstrategie. Deze geeft integraal uitwerking aan grote en complexe ruimtelijke opgaven op het gebied van wonen, werken, mobiliteit, landschap, verduurzaming (klimaatadaptatie, circulaire economie en energietransitie) en sociaal-maatschappelijke leefbaarheid. Deze strategie richt zich zowel op de middellange (tot 2030) als de lange termijn (2030-2050). Uitgangspunt is dat hierin de nationale, regionale en lokale doelen en lopende trajecten samenkomen die passen bij een duurzame inclusieve en aantrekkelijke economisch sterke metropoolregio.
Recreatie en toerisme
De coronacrisis heeft ook impact gehad op de sector recreatie en toerisme. De hoofdlijnen van het beleid voor accommodaties, zoals dat is vastgesteld in 2019, blijven echter onverminderd van kracht. De accommodatiestrategie geeft een heldere visie op de verblijfs- en overnachtingsmogelijkheden in Amstelveen en op welke wijze een evenwichtige en verantwoorde ontwikkeling van verblijfsaccommodaties in Amstelveen kan plaatsvinden. In 2021 wil de gemeente de ontwikkeling van accommodaties en het faciliteren van initiatieven goed blijven inbedden in de structuur van Amstelveen en voorwaarden stellen aan het faciliteren daarvan. Naast het accommodatiebeleid zelf is de hotelladder daarvoor een passend toetsingskader. De verwachting is dat de ontwikkeling en realisering van nieuwe accommodaties in Amstelveen als gevolg van de coronacrisis zal vertragen. De in 2020 vastgestelde Uitvoeringsagenda Toerisme en Recreatie is leidraad voor het verder uitvoeren van de concrete acties en maatregelen om uitvoering te geven aan de vastgestelde visie.
Op basis van het in 2020 vastgestelde Promotieplan wordt verder ingezet op het versterken van en onder de aandacht brengen van het toeristisch, recreatief, sport- en cultureel kwalitatief hoogwaardige aanbod in Amstelveen bij met name bewoners en vervolgens bezoekers. Via gerichte stadspromotie en communicatie via de website en de daarbij behorende social media worden de bewoners geënthousiasmeerd om daarvan gebruik te maken, daaraan deel te nemen en deze te ervaren. Informatie over het aanbod in Amstelveen wordt op verschillende manieren breed gepresenteerd en zichtbaar gemaakt voor de Amstelveners en de bezoekers van de stad. Een ander doel van stadspromotie is om het ondernemersklimaat te versterken en de lokale ondernemers te ondersteunen. In 2021 wordt verder uitvoering gegeven aan het in 2020 vastgestelde Promotieplan. Het inzetten op stadspromotie vergroot de bekendheid en daarmee de laagdrempeligheid van de bestaande voorzieningen in Amstelveen onder de bewoners en zorgt daarnaast voor meer bezoekers aan Amstelveen waardoor er ook meer wordt besteed in Amstelveen en dat is weer gunstig voor de noodzakelijke versterking van de lokale economie.
Lokale economie
Een belangrijke motor van de lokale economie is een krachtig MKB. Middels het accountmanagement, als onderdeel van de algehele dienstverlening, wordt ingezet op dit speerpunt van de EZ agenda. Behoud van werkgelegenheid, versterking van het vestigingsklimaat voor ondernemers en bedrijven is van belang. De inzet van accountmanagement bedrijven draagt bij aan een succesvolle transformatie Legmeer. Onderdeel van het accountmanagement is het relatiebeheer, regie op complexe vraagstukken, signaleren ontwikkelingen in het vestigingsklimaat en het stimuleren van samenwerkingsvormen. Thema’s als (digitale) bereikbaarheid en onderwijs- arbeidsmarkt zijn wezenlijk onderdeel van het vestigingsklimaat. In het post corona tijdperk blijven evenementen en bijeenkomsten, in aangepaste vorm, een belangrijke vorm van live-communicatie om mensen en bedrijven te verwelkomen, te binden aan de stad en om mensen en bedrijven onderling te verbinden.
Verlevendiging Oude Dorp
In het coalitieakkoord van B&W 2018-2022 is de wens uitgesproken om de ruimtelijke- en functionele uitstraling van het Oude Dorp van Amstelveen te versterken. Daarbij is het de ambitie om het Oude Dorp voor de toekomst te behouden als een aantrekkelijke plek van verbinding en ontmoeting; waar wonen, recreëren, winkelen en horeca samengaan in goede harmonie. Een herkenbare plek in een stukje historisch Amstelveen, bereikbaar voor alle Amstelveners en haar
bezoekers.
Binnen de ambitie zijn de volgende doelstellingen gesteld:
1. Het versterken van de beeldkwaliteit en het verblijfsklimaat;
2. Het verbeteren van de mobiliteit en verkeersveiligheid en het verminderen van
de parkeerdruk;
3. Het behouden en versterken van het kleinschalige en historische karakter;
4. Het versterken van relaties en verbindingen (ruimtelijk, cultureel, natuurlijk en
historisch) met o.a. het Amsterdamse Bos en het Stadshart;
5. Het versterken van toeristische, recreatieve en culturele voorzieningen.
Deze doelstellingen worden nader uitgewerkt in verschillende bouwstenen, die leiden moeten leiden tot een gebiedsvisie en een palet maatregelen. Enkele maatregelen zijn: een herinrichting van de openbare ruimte (facelift Oude Dorp) naar een meer historische uitstraling, een herinrichting van de Noordelijke Poeloever voor meer ruimte voor recreatie, sportvoorzieningen en horeca, met respect voor de natuurlijke omgeving. Verder stimuleren we de bedrijvigheid en activiteiten in het gebied in en rondom het Oude Dorp.
Amsterdam inbusiness
De activiteiten van Amsterdam inbusiness zijn gericht op het aantrekken en het behoud van internationale bedrijven om daarmee een bijdrage te leveren aan de economische, sociale en ruimtelijke ambities van de regio. Daarbij wordt op basis van een vernieuwde strategie naast werkgelegenheid ingezet op indicatoren als innovatie en duurzaamheid. Vanuit Amstelveen is en wordt verstrekt ingezet op relatiebeheer en het behoud van de aanwezige bedrijvigheid en innovatiekracht. Specifiek voor Amstelveen geldt dat de stad een mix van bedrijven uit diverse landen kent en van oudsher een sterke band met Japanse bedrijven en internationale werknemers heeft. Daarnaast is de Indiase gemeenschap in Amstelveen de afgelopen jaren uitgegroeid tot veruit de grootste internationale gemeenschap binnen Amstelveen.
Kengetallen
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsruimte (m2) | 1 | 525.480 | 525.480 | ||
waarvan leegstaande bedrijfsruimte | 1 | 30.204 | 30.204 | ||
Kantoorruimte (m2) | 1 | 644.511 | 644.511 | ||
waarvan leegstaande kantoorruimte | 1 | 76.314 | 76.314 | ||
Winkelvloeroppervlak (m2) | 20 | 125.737 | 118.139 | 136.515 | 137.216 |
Vestigingen van bedrijven | 13 | 9.661 | 9.942 | 10.399 | 11.197 |
Bedrijven met 1 werkzame persoon (ZZP) | 13 | 6.977 | 7.046 | 7.406 | |
In Amstelveen werkzame personen | 13 | 45.886 | 50.720 | 52.764 | 55.910 |