2.4.2 Wegen, verkeersmaatregelen, openbare verlichting, riolering en water
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- - collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- - actuele bestuurlijke actiepunten;
- - actuele beleidsontwikkelingen en
- - kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
College Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2021? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Onderhouden van de openbare ruimte op een efficiënte, doelmatige en duurzame wijze. | 1.1 Meerjarenprojectenplan Buitenruimte actualiseren | Raad | 2e kwartaal |
1.2 Uitvoeren van dagelijks en groot onderhoud aan de openbare ruimte | Uitvoering | ||
2. Voldoen aan de zorgplicht voor een doelmatige inzameling en transport van afvalwater en hemelwater | 2.1 Opstellen basisrioleringsplan | College | 1e helft |
2.2 Uitvoeren reconstructies en vervanging rioleringen, meenemen klimaatadaptatiemaatregelen in projecten openbare ruimte | Uitvoering | ||
3. Voldoen aan landelijke wetgeving omtrent klimaatadaptatie | 3.1 Uitvoeren klimaatadaptatiemaatregelen in projecten | Uitvoering |
Actuele beleidsontwikkelingen
Actuele beleidsontwikkelingen
Wegen/Verkeer
Amstelveners en bezoekers van Amstelveen moeten zich gemakkelijk en veilig door de stad kunnen verplaatsen, ongeacht het gebruikte vervoermiddel. Dat betekent waarborgen en waar nodig verbeteren van de verkeersveiligheid, de verkeersafwikkeling, de bereikbaarheid, de parkeervoorzieningen en de leefbaarheid van en in Amstelveen, voor alle verkeersdeelnemers.
De wegen worden onderhouden vanuit een maatregelpakket dat op basis van de Nota Wegen en weginspecties is opgesteld. Er ligt een ambitieus vierjarenprogramma aan groot onderhoud voor. Dit programma is uitgewerkt in het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte 2020-2023. Ook is een integrale Mobiliteitsvisie Amstelveen vastgesteld, die voor de lange termijn het beleid rond bereikbaarheid gaat bepalen en van invloed zal zijn op de projecten voor de komende jaren. In deze visie wordt nadrukkelijk gekeken naar de koppeling tussen bereikbaarheid en ruimtelijke ontwikkelingen (zoals woningbouw en werklocaties) en naar technologische ontwikkelingen. Op dit moment en ook in de komende jaren worden er allerlei grote infrastructurele projecten in en rond Amstelveen uitgevoerd. Al deze werkzaamheden hebben invloed op de bereikbaarheid en moeten dus goed op elkaar worden afgestemd. Bereikbaarheidsregie, ook op regionaal niveau, is hierbij dus van groot belang. Een aantal projecten die komend jaar uitgevoerd gaan worden zijn:
- start verbreden en verdiepen van de A9;
- opknappen van het fietspad langs de Handweg, langs de Oranjebaan en langs de museumspoorlijn; onderzoek naar verdere verbeteringen van het fietsnetwerk;
- vervangen van diverse verkeersregelinstallaties, waaronder die op de kruisingen Bovenkerkerweg-Spinnerij, Keizer Karelweg-Handweg en Laan Nieuwer-Amstel-Burgemeester Colijnweg; hierbij worden ook aanpassingen van de kruispuntinrichting bekeken, zoals het toevoegen van een opstelvak (Spinnerij) of het aanleggen van een rotonde (Laan Nieuwer-Amstel);
- verbeteren van fiets- en wandelroutes in het kader van de buitensport;
- verkeersveiligheidsmaatregelen op de Groenelaan;
- reconstructie van diverse buurten, waarbij de riolering en de verharding vervangen worden en de openbare ruimte opnieuw wordt ingericht.
Openbare Verlichting
De kwaliteit en het onderhoudsniveau van de openbare verlichting is vastgelegd in het Beleidsplan Openbare Verlichting. Dit plan bevat een overzicht van de structurele budgetten voor energie, dagelijks onderhoud (schadeherstel) en vervanging. Het structurele vervangingsbudget is gebaseerd op het aantal lichtmasten en armaturen, de gemiddelde levensduur en de vervangingskosten per stuk. Bij vervanging wordt LED verlichting aangebracht. Grootschalige vervangingen worden zoveel mogelijk gecombineerd met groot onderhoud aan wegen en zijn opgenomen in het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte. Wijzigingen in de planning voor groot wegonderhoud kunnen gevolgen hebben voor het te besteden vervangingsbudget.
Klimaatadaptatie
Het nationale Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie, een gezamenlijk plan van Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen heeft als doel om Nederland in 2050 volledig klimaatbestendig en waterrobuust te hebben ingericht. De aanpak in het Deltaplan is gericht op vier thema's: wateroverlast, droogte, hitte(stress) en het beperken van de gevolgen van overstromingen. De gemeente Amstelveen heeft hiertoe een beleidsplan klimaatadaptatie opgesteld met beleid tot 2050. Klimaatadaptieve maatregelen raken alle openbareruimtedisciplines. Bij reconstructie van de buitenruimte (zoals bij het vervangen van de riolering) worden zo veel mogelijk klimaatadaptieve maatregelen meegenomen en worden bewoners geïnformeerd over de maatregelen die zij zelf kunnen nemen. Een van de buurten die aangepakt wordt is de Frans Halsbuurt. Hier worden concrete klimaatadaptieve maatregelen uitgevoerd om een zo klimaatrobuust mogelijke inrichting te krijgen. Dit houdt onder meer in dat de bestaande gemengde riolering vervangen wordt door een gescheiden riolering. Daarnaast worden in de straten verschillende nieuwe en in Amstelveen nog niet eerder toegepaste waterbergende en waterpasserende materialen toegepast om potentiële wateroverlast te verminderen. Bovendien wordt de effectiviteit van de diverse klimaatadaptieve elementen na uitvoering onafhankelijk gemonitord. Tevens wordt mogelijk hittestress tegengegaan door de aanleg van groen, zoveel als de wijkstructuur toelaat. Ook in andere buurten worden klimaatadaptieve maatregelen gerealiseerd. Omdat dit een innovatief project is, is er extra aandacht voor communicatie richting bewoners en het betrekken van hen bij het nemen van klimaatadaptieve maatregelen op hun eigen perceel (tuin/dak).
Amstelveen Rainproof is een initiatief van de gemeente om de niet-openbare ruimte (particulier eigendom) bestendig te maken tegen toenemende hoosbuien en hittegolven als gevolg van klimaatveranderingen. De gemeente kan dit niet alleen en doet daarom een beroep op bewoners, bedrijven en kennisinstellingen ('bewust en bestendig'). Binnen de toolbox 'Amstelveen Rainproof' kunnen bewoners en ondernemers bepalen wat ze zelf kunnen doen om de gemeente Amstelveen 'Rainproof' te maken. Een aantal voorbeeldprojecten van de gemeente zijn het verlenen van medewerking aan geveltuinen van bewoners en de subsidieregeling ‘Groen op gebouwen 2019-2022’. Deze regeling is in 2019 versimpeld, versoepeld en verbreed, om deze nog aantrekkelijker te maken voor inwoners en bedrijven.
Riolering en water
Eind 2020 is naar verwachting het gemeentelijk rioleringsplan 2021-2026 (GRP) vastgesteld. Onderdeel van het nieuwe GRP is het nieuwe Grondwaterzorgplan. Voor het eerst is in dit GRP rekening gehouden met uitgaven voor het treffen van klimaatadaptieve maatregelen. Deze maatregelen vinden hun beslag in de gemeentelijke projecten. In alle uitvoeringsprojecten met rioleringsopgaven worden klimaatadaptieve maatregelen meegenomen. Het beleid hiervoor staat in het reeds genoemde beleidsplan klimaatadaptatie. Ook wordt gewerkt aan het opstellen van een nieuw ontwerp voor het totale rioleringsstelsel (nieuwe basisrioleringsplannen), op grond waarvan prioriteiten kunnen worden bepaald voor het oplossen van knelpunten en het verbeteren van systemen. Dit wordt naar verwachting begin 2021 opgeleverd. Vervangen van verouderde rioleringen, het oplossen van knelpunten en het nemen van klimaatadaptieve maatregelen worden verwerkt in het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte en worden gefinancierd vanuit de rioolheffing. Een van de belangrijkste klimaatadaptieve maatregelen op het gebied van riolering is het scheiden van vuilwater- en hemelwaterafvoer, het zogenaamde afkoppelen. Dit blijft een van de belangrijkste rioleringsactiviteiten. Afkoppelen van de afvoer van het regenwater heeft verschillende voordelen: het vuilwaterriool en de zuivering van het waterschap worden minimaal belast met regenwater; tevens zullen bij zware regenbuien geen gemengde overstorten meer plaatsvinden, waardoor er geen vuilwater in het oppervlaktewater terecht komt.
De gemeente heeft de volgende watertaken:
- zorgen voor de inzameling en transport van stedelijk afvalwater,
- zorgen voor de verwerking van afvloeiend hemelwater,
- zorgen voor het beperken van de nadelige gevolgen van de grondwaterstand.
Het beheer van het watersysteem in de openbare ruimte is een gezamenlijke taak van de
gemeente en de waterschappen Amstel, Gooi en Vecht (AGV) en Hoogheemraadschap van Rijnland (Rijnland). De samenwerking en afstemming is van belang om het watersysteem duurzaam aan te leggen bij ontwikkelingen en herinrichting en ook voor het in stand te houden en voorkomen van wateroverlast. Samen met AGV en de uitvoeringsorganisatie Waternet zijn deze afspraken in 2018 het handboek Onderhoud Oppervlaktewater vastgesteld. Met Rijnland gelden een soort gelijke afspraken. Het streven is de komende jaren de waterkwaliteit in Amstelveen te verbeteren, in het bijzonder de waterkwaliteit van de Amstelveense Poel. Hierin wordt met meerdere betrokkenen waaronder Rijnland samengewerkt.
Het nationale bestuursakkoord Water (2011 en 2014) heeft zijn werking gehad en is komen te vervallen. Het krijgt geen directe opvolger. Aan dit bestuursakkoord zijn de samenwerkingsregio’s in de waterketen ontstaan. Voor Amstelveen is dit het BOWA (Bestuurlijk Overleg AGV-gebied) met het ISARIZ (Intergemeentelijke Samenwerking Rioleringszorg, 15 gemeenten met Waternet/AGV als centrale partner) als ambtelijke pendant. Deze twee organen blijven in werking.
Om ook voor de toekomst het watersysteem robuust genoeg te houden is in 2018/2019 een bestuurlijke strategische agenda vastgesteld waarin de gemeente en het waterschap hebben vastgelegd op welke onderwerpen en op welke wijze zal worden samengewerkt.
Kengetallen
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
M2 openbare ruimte verhard | 1 | 4.912.891 | 4.912.891 | ||
M2 totaal oppervlak gemeente | 1 | 44.078.221 | 44.078.221 | ||
Geregistreerde ongevallen met dodelijke afloop op gemeentelijke wegen | 1 | 1 | 2 | 1 | 0 |