2.1.3 Jeugd
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- - collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- - actuele bestuurlijke actiepunten;
- - actuele beleidsontwikkelingen en
- - kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
College Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2021? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. We zetten in op sterke wijken | 1.1 Uitvoering pilot "het juiste voor ieder kind" vanuit regionale transformatieagenda met als doel afgestemde hulp voor kwetsbare kinderen en gezinnen. | Uitvoering | |
1.2 Intensivering samenwerking met onderwijs, kinderopvang en huisartsen t.a.v. hulp aan jeugd en gezinnen. | Uitvoering | ||
2. Het beter bereiken van inwoners die hulp nodig hebben: risicogestuurde inzet | 2.1 Pilot praktijkondersteuner huisarts, met als doel om de juiste (GGZ) hulp in te zetten. | Uitvoering | |
2.2 Pilot "digibende": onderwijs/zorg gericht op de ontwikkelingskansen van kinderen met o.a. autisme. | Uitvoering | ||
2.2 Borgen van voldoende aanbod en kwaliteit in nieuwe inkoop/aanbesteding specialistische jeugdhulp. | College | 4e kwartaal | |
2.3 Pilot vroegsignalering en vroeginterventie. De pilot richt zich op de kinderopvang en behelst versteviging van de signaleringsstructuur. | Uitvoering | ||
2.4 Actieprogramma "Kansrijke start": extra ondersteuning rondom de 1000 eerste dagen van een kind. | Uitvoering | ||
3. We optimaliseren de samenwerking met partnerorganisaties | 3.1 Onderzoeken met Jeugdbescherming (JBRA) hoe gezamenlijk invulling kan worden gegeven aan drangzaken. | Uitvoering | |
3.2 Bij team jeugdhulp en bij contractmanagement is aandacht voor samenwerking en het onderhouden van relaties met aanbieders jeugdhulp. | Uitvoering | ||
4. Een toekomstbestendig en betaalbaar stelsel | 4.1 Vervolgstappen bepalen n.a.v. extern onderzoek naar uitgaven jeugdhulp (onderzoek uitgevoerd in 2020). | College | 1e kwartaal |
4.2 Uitvoering diverse acties t.a.v. kostenbewustzijn, o.a. bij verwijzingen, mede op basis van bestandsanalyse beschikkingen jeugdhulp 2020. | Uitvoering | ||
4.3 Nieuwe inkoop/aanbesteding specialistische jeugdhulp, met aandacht voor vereenvoudiging van o.m. financieringssystematiek. | College | 4e kwartaal |
Actuele beleidsontwikkelingen
Actuele beleidsontwikkelingen
In 2021 wordt de specialistische en hoogspecialistische jeugdhulp opnieuw aanbesteed in verband met het verlopen van de contracten per januari 2022. Momenteel is de (hoog)specialistische jeugdhulp regionaal gecontracteerd binnen de regio Amsterdam-Amstelland/ Zaanstreek-Waterland. Dit gaat veranderen, naar aanleiding van het besluit van de gemeente Amsterdam om een nieuw stelsel in te voeren en reeds per 2021 opnieuw aan te besteden. Amstelveen en Aalsmeer trekken samen op in de nieuwe inkoop en aanbesteding. De uitgangspunten voor deze inkoop worden momenteel ontwikkeld.
Het beleid van het actuele regioplan huiselijk geweld en kindermishandeling behoeft evaluatie en aanpassing, onder meer naar aanleiding van landelijke ontwikkelingen. De landelijke ontwikkeling behelst een andere indeling van de veiligheidsketen waar de Raad voor de kinderbescherming, Gecertificeerde instellingen en Veilig thuis deel van uitmaken.
Toelichting op enkele pilots gericht op de transformatiedoelen uit het CUP:
- Pilot praktijkondersteuner huisarts: de pilot start najaar 2020. Doel is om passende (GGZ) zorg te bieden, zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig. Landelijk zijn hier goede ervaringen mee opgedaan. Het leidde o.a. tot minder verwijzingen naar dure GGZ zorg.
- Pilot Digibende: Dit betreft een onderwijs/zorgvoorziening waar jeugdigen met een indicatie een aantal dagdelen per week naar toe gaan. Zij krijgen hier extra zorg en aanvullend onderwijs, m.n. op het gebied van ICT.
- Pilot vroegsignalering en vroeginterventie: Dit betreft een intensieve samenwerking tussen jeugdhulp, kinderopvang en specialisten op het gebied van het jonge kind. Doel is om vroeger te signaleren en vroeger gerichte hulp in te zetten om erger te voorkomen. Juist inzet van hulp op jonge leeftijd is bijzonder effectief.
- Pilot "het juiste voor ieder kind": De pilot betreft een samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs en wordt buurtgericht met drie scholen opgepakt. Doel is afgestemde hulp voor kwetsbare kinderen en gezinnen.
Bij de perspectiefnota 2021 is een tekort gesignaleerd op de specialistische jeugdhulp (maatwerkdienstverlening 18-) en de jeugdbescherming (geëscaleerde zorg 18-). Voor 2020 zijn in de perspectiefnota voorstellen gedaan en goedgekeurd voor ophoging van beide posten. De structurele ophoging voor 2021 wordt samen met andere voorstellen uit het sociaal domein integraal besproken tijdens de Begrotingsraad. Gezien de meerjarig doorlopende kosten en de grote opwaartse druk op specialistische jeugdhulp en jeugdbescherming ligt het in de verwachting dat de lijn van 2020 wordt doorgezet in de jaren 2021 en verder. In de kolom van 2020 staan de initiële begrotingsbedragen conform het boekwerk Programmabegroting 2020.
Kengetallen
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
Inwoners 0 t/m 3 jaar | 1 | 4.150 | 4.163 | 4.074 | 3.958 |
Inwoners 4 t/m 17 jaar | 1 | 13.977 | 14.250 | 14.471 | 14.744 |
Kinderen leerlingenvervoer | 1 | 165 | 236 | 212 | |
Klanten Jeugdhulp * | 1 | 2.083 | 2.028 | 1.700 | 2.150 |
Indicaties jeugdhulp | 1 | 4.096 | 4.045 | 3.840 | 3.596 |
* De aantallen in 2016 en 2017 wijken af van eerder gecommuniceerde aantallen (bovenstaande aantallen zijn lager). Dit wordt mede veroorzaakt door een administratieve opschoning. De aantallen van 2018 zijn inclusief de kinderen en jongeren die niet in het nieuwe stelsel zijn opgenomen (de eerder gecommuniceerde aantallen waren zonder deze jongeren).
** Vanaf 2019 weer apart geregistreerd.