2.6.2 Dienstverlening burger
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- - collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- - actuele bestuurlijke actiepunten;
- - actuele beleidsontwikkelingen en
- - kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Actuele beleidsontwikkelingen
Actuele beleidsontwikkelingen
Covid-19
De dienstverlening in en rond het raadhuis is aangepast vanwege de Covid-19 pandemie. Wij hanteren niet langer vrije inloop maar werken alleen op afspraak. In de uitvoering van onze wettelijke taken houden wij de veiligheidsrichtlijnen van het RIVM in acht.
Door Covid-19 blijft de productomzet Burgerzaken in 2020 achter bij de prognose. Naar verwachting wordt dit in 2021 en 2022 rechtgetrokken omdat de inwoner toch op termijn een reisdocument of rijbewijs etc. nodig heeft. Ook uitgestelde huwelijken worden op een later moment toch ingepland. Hierdoor wordt het drukker aan de balies, in de centrale hal, callcenter en in de backoffice. Publiekszaken bewaakt de voortgang van de dienstverlening en anticipeert direct op een veranderende klantenstroom.
.
Groei economie en bevolking (areaal)
Door de gunstige economische ontwikkeling in onze regio neemt het aantal bedrijven en inwoners toe. Het Centraal Plan Bureau voorziet dat deze groei van de bevolking en van de werkgelegenheid in de Metropool Regio Amsterdam (MRA) zich de aankomende jaren voortzet. Het aantal (her)vestigingen vanuit het buitenland stijgt jaarlijks. Gevolg hiervan is ook dat er sprake is van een toename van werkzaamheden bij Publiekszaken. Denk hierbij aan de verwerking van de eerste inschrijvingen, verhuizingen, naturalisaties (incl. ceremonies), het doen van adresonderzoeken en het voltrekken van huwelijken. Door internationalisering neemt de complexiteit van het werk bij Burgerzaken toe.
Voorkomen adres- en identiteitsfraude (wettelijke taak)
De corebusiness van Burgerzaken verandert doordat de nadruk komt te liggen op de wettelijke taak “voorkomen van adres- en identiteitsfraude”. Voor onze dienstverlening richting afnemers en inwoners betekent dit dat Burgerzaken garant moet staan voor een optimale kwaliteit en veiligheid van onze Basisregistratie Personen (BRP). Adres-/identiteitsfraude en/of onjuiste identiteitsvaststelling opent de weg naar allerlei soorten uitkeringen en toeslagen. De aanpak van fraude is belangrijk voor inwoners en bedrijven want de impact van identiteitsfraude is enorm, zowel materieel als immaterieel. Ook voor de Overheid is het belangrijk dat hierop wordt ingezet, zowel financieel gezien (uitkeringen en andere voorzieningen worden stopgezet) als voor wat betreft de veiligheidsaspecten.
Om de controle op de verhuisaangiftes verder te optimaliseren gaan we een controlesysteem implementeren, waardoor we zoveel mogelijk fraude kunnen opsporen en voorkomen. Burgerzaken pakt deze taken op in samenwerking met diverse interne- en externe partners zoals gemeenten, politie, woningcorporatie, Koninklijke Marechaussee (KMAR), Afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel (AVIM) en Openbaar Ministerie (OM).
Internationalisering
Het groeiende aantal internationals en de groeiende diversiteit binnen deze groep heeft effect op onze samenleving en ook onze dienstverlening. Afgelopen jaar zijn de gevolgen van internationalisering voor Amstelveen in beeld gebracht door middel van stadsgesprekken (“kleurrijk ontmoeten”) met inwoners en gesprekken met medewerkers uit alle lagen van in de organisatie.
Dit najaar is een data-analyse uitgevoerd om inzicht te krijgen in de diversiteit binnen de internationale gemeenschap. Kenniswerkers (voorheen expats), arbeidsmigranten, statushouders, studenten, partners en kinderen hebben uiteenlopende behoeften en kennis daarover biedt mogelijkheden om beter en gerichter te acteren; onder andere op het gebied van dienstverlening maar ook om de sociale samenhang tussen de verschillende groepen van inwoners te verbeteren. In de (concept-)visie “Amstelveen Ontmoet Elkaar” is beleid op dit punt nader uitgewerkt en staan acties geformuleerd. Deze visie is voor inspraak opengesteld in het najaar van 2020. Besluitvorming is gepland in december 2020.
Kengetallen
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
Inwoners | 1 | 88.609 | 89.321 | 89.904 | 90.831 |
Huishoudens | 1 | 41.165 | 41.268 | 41.264 | 41.750 |
% Inwoners met een migratieachtergrond | 1 | 37,7% | 39,2% | 40,8% | 42,4% |
Rijbewijzen | 1 | 8.042 | 9.738 | 9.756 | 9.816 |
Paspoorten | 1 | 12.345 | 12.752 | 11.488 | 5.197 |
Contacten voor producten | 1 | 102.349 | 105.995 | 100.012 | 83.640 |
Bezoekers | 1 | 113.066 | 116.473 | 109.819 | 91.922 |
Telefonische contacten callcenter AA Amstelveen algemeen | 1 | 156.189 | 153.579 | 165.553 | 157.695 |
Telefonische bereikbaarheid | 1 | 95% | 94% | 93% | 93% |
Telefonische contacten Belastingen Amstelland | 1 | 34.925 | 38.389 | 27.748 | 28.947 |
Afgehandelde bezwaarschriften | 1 | 357 | 416 | 424 | 512 |
Klachten | 1 | 168 | 352 | 463 | 380 |