2.6.3 Communicatie
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- - collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- - actuele bestuurlijke actiepunten;
- - actuele beleidsontwikkelingen en
- - kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
College Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2021? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Verbeteren/vernieuwen van digitale communicatie met burgers en andere groepen. | 1.1 Uitbreiden digitale communicatie en bijbehorende formatie | Uitvoering | November |
1.2 Uitbreiding webcare en bijbehorende formatie | Uitvoering | November | |
2. Nieuwe vormen van participatie ontwikkelen om aansluiting met de samenleving te houden. | 2.1 (Digitale) middelen om nieuwe participatievisie uit te voeren | College | November |
2.2 Advies externe specialisten | Uitvoering | December |
Actuele beleidsontwikkelingen
Actuele beleidsontwikkelingen
Onze digitale kanalen spelen een steeds belangrijkere rol in onze dienstverlening en communicatie met inwoners en ondernemers. Daarnaast hebben we te maken met een groot aantal gemeentelijke projecten, maatschappelijke opgaven en nieuwe wetgeving en technieken. Hierdoor de druk op de digitale communicatie toe, met name op de capaciteit.
Digitale communicatie speelde een sleutelrol bij de coronacrisis. Informatievoorziening moest snel en breed toegankelijk zijn, veel digitaal maar ook via geprinte media. En voor de vele internationals in onze gemeente in het Engels. Inwoners hadden veel vragen over de maatregelen en vervolgens over de versoepeling van de maatregelen. Voor vragen gaan mensen niet naar het Rijk maar naar de gemeente. Om hier goed op in te spelen is de website in korte tijd ingericht op informatievoorziening voor verschillende doelgroepen en voor het aanvragen van de diverse coronaregelingen. Bij deze crisis hebben we veel online campagnes over de regels en gedrag ingezet, met name via social media kanalen. Daarbij maakt deze tijd duidelijk hoe belangrijk het is om de buitenwereld naar 'binnen' te halen. Het geeft ons een beter beeld van wat er speelt en waar we als gemeente op moeten inzetten. We willen dit verder ontwikkelen.
De overgang naar het thuiswerken vroeg veel van de organisatie en extra inzet van interne communicatie om medewerkers aangesloten, gemotiveerd en verbonden te houden. Daarvoor maken we meer dan voorheen gebruik van interactieve kanalen en andere middelen, zoals video.
Online participatie
In het laatste kwartaal van 2019 is het online participatieplatform: denkmee.amstelveen.nl gelanceerd om invulling te geven aan de wens digitale middelen in te zetten ten behoeve van participatie. Er is een nieuwe participatie visie in september 2020 naar de raad gegaan. In 2021 wordt de uitvoering van deze visie geïmplementeerd. Zie ook thema 1.4.
Kengetallen
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
Paginaweergaven website | 1 | 1.040.966 | 1.297.175 | 1.863.997 | 2.227.040 |
Bezoekers website | 1 | 118.945 | 182.599 | 443.449 | 845.341 |
Volgers Facebook | 1 | 1.884 | 3.103 | 3.527 | 4.171 |
Volgers Twitter | 1 | 4.222 | 4.975 | 5.324 | 5.685 |